Artikelen


01/08/2023 Arene “de online huisarts”: 80 procent van de klachten kan online worden afgehandeld

“Even” naar de huisarts voor een vraag over een kwaaltje. Dat was vroeger misschien niet zo’n probleem geweest, maar met het nijpende tekort aan huisartsen zeker wel. Er zijn te weinig handen en er is te weinig tijd. Huisartsencollectief Arene heeft een belangrijke missie: met online consulten, huisartsen ontlasten. En dat lijkt goed te werken.

“Online als het kan, naar de huisarts als het nodig is”, zo luidt meteen de eerste regel op de website van Arene. In Zevenbergen trokken overbelaste huisartsen vorig jaar aan de bel, omdat er een nieuwbouwwijk komt met duizenden nieuwe inwoners. En dat zorgt voor de nodige paniek, want de praktijken in de omgeving zitten vol en hebben een patiëntenstop. Daar zijn meerdere oorzaken voor. Ten eerste is er sprake van vergrijzing. Ten tweede gaan veel artsen met pensioen, terwijl de “nieuwe” artsen juist vaker parttime willen werken. Huisartsencollectief Arene wil dit probleem aanpakken en opereert daarom volledig online.

Doelgroep

Arene richt zich sinds 2020 ook op de zorg voor migranten en de grote groep vluchtelingen uit Oekraïne. Daar komen ook steeds meer anderen bij, waardoor de dienst al ongeveer 10 duizend ingeschreven patiënten telt. Maar, het bedrijf ziet ook mogelijkheden om uiteindelijk patiënten te kunnen helpen die al wel een huisarts hebben. Volgens Yvonne Maat, Jan Frans Mutsaerts en Jasper Schellingerhout, oprichters van Arene, gaat het om een online service naast de huisarts die eenvoudigere consulten op zich kan nemen. Via een app kunnen patiënten hun dossier inzien, berichten versturen en afspraken inplannen. “Pas daarna wordt iemand zo nodig doorverwezen naar een fysieke huisarts”, aldus Maat. Mocht dat nodig zijn, dan wordt er gezocht naar een huisarts in de eigen omgeving.

80 procent

Maat is ervan overtuigd dat 80 procent van de klachten digitaal kan worden afgehandeld. De freelance huisartsen “achter de app” hebben namelijk toegang tot de medische dossiers en kunnen zelf recepten uitschrijven. De overige 20 procent zal toch een fysiek bezoekje moeten brengen aan de huisarts.

Toch benadrukt de LHV dat digitale tools prima kunnen ondersteunen, maar nog niet kunnen vervangen: “Ze zijn een waardevolle aanvulling, maar geen vervanging voor het contact met de eigen huisarts en niet voor alles en iedereen geschikt”. De LHV doelt dan op de grote groep die onvoldoende in staat is om online de weg te vinden. “Niet iedereen heeft de benodigde, digitale vaardigheden en ook voor die patiënten moet je toegankelijk zijn.“

Kwaliteit tegenover cowboys

Het belangrijkste is dat de kwaliteit van de zorg gewaarborgd wordt, maar dat is volgens Tijmen Hendriksen, woordvoerder van de Patiëntenfederatie Nederland, niet altijd het geval. Volgens hem zijn er door de personeelstekorten ook een hoop cowboys op de markt gekomen: bedrijven die voornamelijk uit zijn op winst. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) doen onderzoek naar deze bedrijven in verband met het toegenomen aantal klachten van patiënten.

Toch zien de initiatiefnemers van Arene de toekomst hoopvol tegemoet: “De manier van huisarts zijn is veranderd en nieuwe initiatieven kunnen met de juiste wet- en regelgeving complementair zijn aan de huisarts.” Ze begrijpen dat ze (nog) maar een deel van de oplossing zijn, maar geen huisarts hebben is gewoon geen optie. “En ook achter een scherm zit een persoon: De afstand tussen arts en patiënt is echt niet zo groot.”

Auteur: redactie



De zorg van Zuster Jansen was zeer professioneel.
dHr. de Jong